Rihat Minda


Tuesday 19 July 2011

BERSIH2.0 - PERUBATAN gesa kaji semula tindakan buang universiti
Posted on Tuesday, July 19 @ 13:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh teori

Luar NegaraOleh: yimsmart

"Kenyataan Rasmi Berkenaan Isu Hak Mahasiswa Mesir Yang TerancamPersatuan Pelajar-Pelajar Perubatan Malaysia-Mesir (PERUBATAN)

Mutakhir ini, timbul ura-ura dan perkhabaran di kalangan mahasiswa berkenaan amaran daripada Kerajaan Malaysia untuk tindakan yang bakal dikenakan kepada mana-mana mahasiswa seandainya melibatkan diri dalam perhimpunan BERSIH yang dianjurkan baru-baru ini. Bertitik tolak daripada itu, sebilangan mahasiswa daripada Yayasan Terengganu, Kerajaan Negeri Perak dan yang terbaru, seorang mahasiswa disahkan dibuang dari pusat pengajian Darul Ifta’ walaupun dalam masa seminggu lagi beliau akan menamatkan pengajian.

Maklumat terbaru juga mengesahkan ada segelintir mahasiswa yang dibuang dari pusat penginapan di Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah berikutan keterlibatan di dalam perhimpunan tersebut.

Justeru, tindakan keras yang dikenakan kepada mahasiswa ini dilihat dari sudut pandang sisi mahasiswa merupakan suatu tindakan yang kurang bijak dan terburu-buru oleh pihak berwajib. Tindakan khusus untuk membuang pelajar dilihat kurang professional dan tidak seperti bapa yang menghukum anak bukan atas dasar untuk mendidik dan berubah menjadi lebih baik bahkan situasi menjadi bertambah buruk. Hubungan yang keruh dan persengketaan akan terhasil antara pihak yang menghukum dan dihukum tidak menyelesaikan masalah yang sedia ada malahan mengeruhkan keharmoniaan suasana pengajian mahasiswa yang sedia ada selama ini.

Saya mewakili barisan kepimpinan PERUBATAN menggesa agar pihak Kedutaan Malaysia Besar Kaherah bersama pihak Education Malaysia di bawah Kementerian Pengajian Tinggi memainkan peranan selaku pihak yang bertanggungjawab dalam membela hak pengajian mahasiswa yang terancam. Pihak yang berwajib yang mengenakan tindakan kepada mahasiswa-mahasiswa tersebut juga seharusnya mengkaji semula kewajaran tindakan yang diambil agar ia lebih relevan dan tidak menggelapkan masa depan mahasiswa. Menghukum itu perlu dengan tujuan untuk mendidik dan seharusnya pihak berwajib mengemukakan alasan dan bukti yang kukuh, memberi penjelasan yang jelas akan tindakan yang diambil dan membuat perbincangan.

Mesir bumi ilmu, tidak seharusnya hak penuntut ilmu untuk menuntut ilmu itu ditarik dan dicabuli. Kami meminta sekali lagi agar tindakan yang diambil ini dapat dikaji semula demi memastikan mahasiswa di perlembahan Nil ini dapat meneruskan pengajian dengan aman seperti sedia kala.

TAQWA SYIFA’ RAHMAH

ILMUAN BERBAKTI TEGUH SEHATI


Syafiq Hamdani
Presiden PERUBATAN 2011/2012

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive