Rihat Minda


Tuesday 26 May 2009

Mei 2009: Kisah Juraij dan IbunyaPDFCetakE-mail
Kolum - Dara.com: Cahaya Rohani
Thursday, 07 May 2009

Satu masa lalu terdapat seorang ahli ibadah yang bernama Juraij. Beliau banyak beribadah sehingga didirikan sebuah biara untuknya, dan dia tinggal di dalamnya. Suatu ketika ibunya datang pada saat dia sedang mendirikan solat. Ibunya memanggilnya: “Wahai Juraij!” Juraij berkata dalam hatinya: “Wahai Tuhan, ibuku (memanggil) padahal aku bersolat.”Juraij memilih untuk meneruskan solatnya sehingga ibunya pergi.

Be first to comment this article | Add as favourites (13) | Quote this article on your site | Views: 505

Baca lagi...
 
Mei 2009: Doa Kepada Para PemimpinPDFCetakE-mail
Makalah - Majalah i : 40,000 kaki
Thursday, 07 May 2009

Teringat saya kepada sebuah riwayat, apabila ditanya kepada seorang tokoh Ahlus Sunnah generasi awal: “Jika anda hanya memiliki satu pilihan berdoa, apakah yang akan anda doakan?” Beliau menjawab: “Saya akan mendoakan kebaikan kepada pemimpin.” Beliau ditanya lagi: “Kenapa?” Beliau menjawab: “Jika pemimpin itu baik, maka baiklah keadaan rakyat. Jika pemimpin itu rosak, maka rosaklah keadaan rakyat.” Demikianlah perbezaan antara Ahlus Sunnah dengan aliran lain. Aliran lain memberi fokus kepada menukar dan mengkritik pemimpin, Ahlus Sunnah memberi fokus kepada membantu pemimpin dalam ketaatan dan kebaikan, serta mendoakannya.


Baca lagi...
 
Mac 2009: Apabila Keldai KetawaPDFCetakE-mail
Makalah - Majalah i : 40,000 kaki
Thursday, 16 April 2009

KFC, Hungry Jacks dan McDonalds. Demikian tiga restoran makanan segera yang tersusun sebelah menyebelah di William street, berhampiran persimpangan Murray Mall street. Dari sudut hukum fiqh, ketiga-tiga restoran itu halal kerana merupakan sembelihan ahli kitab, sekalipun hukum ini agak kurang masyhur di kalangan muslimin Malaysia. Walaubagaimanapun selera saya untuk sarapan di Perth, Australia pada pagi itu ialah kedai kecil milik warga Turki yang menjual kebab ayam dan kambing.kambing.jpg

Baca lagi...
 

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive