Rihat Minda


Monday 11 January 2010

12 Januari 2010

Kes Hasan, Khalid: Tuan Ibrahim dukacita laporan akhbar

25 Muharram 1431

Saya sangat terkejut dengan laporan yang diterbitkan oleh Edisi Sinar Harian pada hari ini bertajuk 'Hasan, Khalid tidak akan dipecat' merujuk kepada kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkaitan kes membabitkan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr. Hassan Ali dan Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khalid Samad yang sedang disiasat oleh jawatankuasa itu.

Namun begitu kenyataan tentang kekecewaan Naib Presidin PAS seperti yang dilaporkan dalam Harakahdaily merungkaikan persoalan itu dimana Datuk Tuan Ibrahim menjelaskan laporan akhbar Sinar Harian hari ini bertajuk 'Hasan, Khalid tidak akan dipecat' merujuk kepada kenyataannya adalah tidak betul sama sekali malah akhbar berkenaan didakwa cuba membuat andaian semata-mata.

"Jawatankuasa Disiplin dukacita dengan laporan tersebut".Katanya.

"Andaian yang dibuat adalah tidak betul dan satu kesilapan," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Kes tersebut tegasnya masih dalam proses siasatan dan sebarang keputusan mahupun penghakiman terhadap kes tersebut belum lagi dibuat.

"Kita masih lagi menunggu satu lagi dokumen baru dari orang kena tuduh untuk membantu siasatan.

"Dokumen itu akan diserah dalam minggu ini kepada jawatankuasa dan keputusan berkenaan kes ini saya jangka akan diketahui paling awal pun minggu depan," jelasnya kepada Harakahdaily.

Akhbar Sinar Harian hari ini melaporkan bahawa Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kenyataannya memberitahu Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr. Hassan Ali dan Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khalid Samad tidak akan dipecat dari parti.

Laporan itu juga menyebut sekiranya didapati bersalah, Hasan dan Khalid 'berkemungkinan' hanya akan berdepan dengan amaran bertulis atau digantung jawatan.

Sebelum ini, Jawatankuasa Disiplin PAS telahpun mendengar keterangan daripada Khalid Samad dan Dr. Hasan Ali, masing-masing hari Khamis dan Sabtu lalu.

Kedua-dua mereka berdepan tuduhan menjejaskan imej dan kewibawaan PAS berdasarkan beberapa tindakan mereka sebelum ini.

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive