Rihat Minda


Thursday 6 August 2009

THURSDAY, AUGUST 06, 2009

XPDC Royalty Minyak (8)

Lebih kurang 1 jam sebelum kami tiba di pintu Kuala, sekali lagi kami dibelasah dek hujan dan juga angin kencang. aku sempat menyuruk dalam dek Kapten... yang duduk atas dek habis basah lencun disiram air hujan bercampur dengan air laut.

Sebelumnya lebih kurang jam 12:00 tengahari, kami dapat berita dalam alat perhubungan, pemberitahuan dari darat. TGNA akan menyambut kepulangan kami didaratan dan kami seboleh-bolehnya diminta untuk tiba sebelum jam 3:00 petang.

Kapten cakap OK... kami ikut je, kelajuan enjin ditingkatkan tapi aku rasa macam sama je kelajuan... hahaha... kalau bot maritim mau terangkat muncung depan ala-ala mat rempit buat wheely..!

Dalam jarak lebih kurang 1 kilometer dari pintu kuala, hujan beransur-ansur berhenti. Alhamdulillah... 12 jam menempuh perjalanan ke Platform dan 15 jam menempuh perjalanan pulang yang tak akan kami lupakan.

Paling best waktu ni ialah pertama kali kami disambut dan yang menyambut kami ialah TGNA... selalunya kami yang menyambut VIP, tapi kali ni, VIP yang menyambut kami. rasa gonjeng semacam je... nak ambik gambar ke tak ni..? kalau aku tak ambik gambar, sape nak ambik gambar..?

Hahaha... semua konfius. yang mana mabuk-mabuk tengah laut tadi tiba-tiba bersemangat semacam je... dan yang pastinya, yang mana mabuk tadi tetap akan dapat bawak balik laporan walaupun masa sampai di Platform malam tadi dorang semua "Flat"... hahaha...
Pergh... kalau korang tengok bro ni masa kat tengah laut... memang...... (kau pikir la sendiri..!)
Pemuda harapan negara... tak tumbang dipukul gelombang... salute untuk 2 orang sahabat kita ni... memang cergas..!
Malam tadi setting perut, dah nak sampai jeti setting video kamera... tapi kena puji jugak sebab berani... tak macam Menteri-Menteri UMNO... bagi jemputan, bukan saja tak datang, bagi jawapan pun tidak... No Eggs..!
Syeikh puasa 1 hari... makan sikit-sikit je sebab malas nak bertenggek kalau nak melabor... toilet tak de woi..! kene tenggek sambil bergayut..! ha..?
Report jangan tak report..!
Orang ramai yang memenuhi jeti Pengkalan Kubor menyambut ketibaan kami... huhuhu... terharunyaaa...
Kelaut weeehhh...!!!
Lap tangan tu dulu... jangan main salam je..! bukan senang nak dapat peluang disambut oleh TGNA... tak caya korang tanya PM Najib..!
Slideshow... layannn...
*Terima kasih kepada Kerajaan Negeri Kelantan dan semua mereka-mereka yang terlibat didalam mengatur XPDC ini. mungkin ada yang berfikir apa rasionalnya mengadakan lawatan seperti ini tapi bagi aku XPDC ini telah mencapai matlamatnya...

Para peserta dapat melihat sendiri apa yang diwar-warkan dan yang lebih penting ialah, pihak penganjur XPDC ini telah berjaya membuktikan bahawa Pelantar Minyak Cakrawala memang berada didalam perairan Kelantan setelah dilakukan pengukuran oleh juru-ukur bertauliah yang didatangkan khas dalam XPDC ini.


seterusnya kita akan menunggu laporan penuh dari juru-ukur yang telah dipertanggungjawabkan dalam XPDC ini untuk di bawa ke pihak Kerajaan Pusat dan juga Petronas.

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive