Rihat Minda


Thursday 23 June 2011



Ke Mana Perginya Mufti ?


Analisis IsuOleh: abu_zaim

"
Malaysia merupakan negara yang paling ramai mempunyai mufti. Syukur atas kelebihan tersebut. Tugas mufti adalah beruasah menyelesaikan masalah semasa negara dan rakyat yang berkaitan dengan agama Islam samada secara langsung atau sebaliknya.

Namun dewasa ini kita amat merasa dukacita dengan golongan yang digelar sebagai mufti. Gaji dan jawatan yang diberikan entah apa tugas yang dijadikan galang gantinya. Masyarakat Malaysia cukup bingung dengan isu yang ligat bersilih ganti. Malangnya ia ditinggalkan terbengkalai dengan polimik yang tidak berkesudahan.

Yang terbaru isu karikatur Utusan Malaysia, ke mana suara mufti? Sekurang-kurangnya bagilah komen ringkas ataupun isyarat yang positif tanda sensitif. Mufti-mufti senyap seribu bahasa iblis, pada masa yang sama tidak rasa bersalah membiarkan umat Islam Malaysia terus dalam kejahilan. Saya cuba bersangka baik dengan mengganggap mereka sedang mengkaji, tapi hingga sekarang tiada jawapan.

Ketika PAS mengumumkan Negara Berkebajikan, respon pula. Bila Utusan menceroboh had aqidah, senyap! Bila Perkasa mengeluarkan ugutan yang mencabul sentimen agama, senyap!

Ingat, Islam bersifat rahmat untuk seluruh alam. Begitu juga mufti yang bercakap atas nama Islam, perlu mengeluarkan umat Islam dari kegelapan kepada cahaya.

Para mufti, anda berhadapan dengan dakwaan kami di akhirat kelak!

"

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive