Rihat Minda


Saturday 20 February 2010

Kehebatan Mengerjakan Solat!!



Allah SWT berfirman:
"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari al-Quran dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun). Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar."
(Surah al-Ankabut:45)

Ibadah Solat Dari Perspektif Sains Kesihatan.
"Solat itu membuat otak kita sihat." Sewaktu kajian saraf yang dilakukan, terdapat urat saraf dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Otak manusia memerlukan darah secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Hasil kaj
ian Dr. Fidelma mendapati urat saraf itu hanya dimasuki darah ketika seseorang itu bersujud.

Ketika kita sujud, darah memasuki bahagian saraf tersebut mengikut kadar lamanya solat yang kita lakukan. Semakin lama kita sujud beerti semakin banyak bekalan darah dapat disalurkan ke dalam urat saraf itu sekaligus memberikan kesegaran minda dan membentuk pemikiran positif terhadap pelakunya.

Hasil penemuan ini, Dr. Fidelma mengambil keputusan untuk memeluk Islam.

(Dr. Fidelma,
Neurologis Universiti California)

"Otak manusia beroperasi tujuh peratus lebih cepat dan 14 peratus lebih tepat dalam keadaan kepala mereka di bawah."
(Peter Russell,
Pakar Saintis Barat)

Ini baru dilihat pada bahagian sujud sahaja. Sebenarnya keseluruhan solat mengandungi hikmah penambahbaikan daripada sudut sains.
(Wan Mohd Ruzlan Wan Omar,
Harian Metro)


Firman Allah SWT yang bermaksud:-
"Tidakkkah engkau mengetahui bahawa segala yang ada di langit dan di bumi tunduk sujud kepada Allah dan (di antaranya termasuklah) matahari dan bulan dan bintang-bintang dan gunung-ganang dan pokok-pokok kayu dan binatang-binatang, serta sebahagian besar dari manusia? Dan banyak pula (di antara manusia) yang berhak ditimpa azab (disebabkan kekufurannya dan maksiatnya) dan (ingatlah) sesiapa yang dihinakan oleh Allah maka dia tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memuliakannya. Sesungguhnya Allah tetap melakukan apa yang dirancangkanNya."
(Surah Al-Hajj:18)

"Betapa ramai orang yang mendirikan solat di barisan yang sama dan saling bersandingan tapi perbezaan antara kedua solat mereka seperti langit dan bumi."
(Ibnul Qayyim)

Umar al-Khattab r.a. waktu menjelang kematiannya akibat terkena tikaman, dengan air mata berlinang dia berkata:
"Takutlah kepada Allah, takutlah kepada Allah dalam masalah solat, tidak ada bahagian apa-apa dalam Islam bagi orang yang meninggalkan solat."
(HR. Malik dalam al-Muwatha'
dan Ibnu Abi Syaibah dalam al-Muhannaf)




Saudaraku sesama muslim, ketahuilah, belumlah engkau dikatakan memelihara solat kecuali dengan melakukan tiga cara:

1. Menunaikan pada waktunya.
Jika engkau menunda solatmu sehingga waktunya habis, maka Allah tidak menerimanya kecuali kerana uzur. Amal seorang hamba yang akan dihisab pada hari kiamat kelak adalah solatnya. Barangsiapa yang menjaganya, maka Allah menjaganya pada hari hilangnya pemahaman, tersesatnya akal dan tercengangnya fikiran.

Rasulullah SAW berkata kepada Ibnu Mas'ud r.a. waktu baginda ditanya tentang amal apa yang paling baik? "Solat pada waktunya."

(HR. Bukhari dan Muslim)

2. Melaksanakan dengan berjemaah.
Tidaklah sempurna solat yang dilakukan tanpa berjemaah kecuali kerana uzur. Ketika azan dikumandangkan di masjid-masjid dan ketika muadzin menyerukan, 'Marilah kita solat, mari kita menuju kepada kebahagiaan', maka kamu pun bangun dari tempat tidurmu dan pergi ke masjid agar zat yang Maha Mengetahui yang ghaib menjagamu.

3. Menunaikan solat dengan benar-benar khusyuk.
Iaitu waktu imam mebaca ayat Quran kepadamu, kamu seakan hidup bersamanya, menyemak bacaan Quran yang menakjubkan itu. Hendaklah kamu renungkan keadaan manusia pada hari kiamat dan di padang masyar seperti keadaan mereka pada waktu solat.

(Huraian Ibnul Qayyim r.a.)

"Kita berlindung daripada Allah agar hati kita tidak berpaling dalam solat sehingga Allah berpaling daripada kita"
~ Jagalah Allah, Nescaya Allah Menjagamu ~
InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive