Rihat Minda


Thursday 25 February 2010

HALIMAH JONGANG....MENGAIBKAN


Lagu Halimah Jongang yang merupakan lagu bagi rancangan salah sebuah siaran televisyen berbayar di Malaysia benar-benar mengguris perasaan.

Islam melarang pengganutnya menghina ciptaan Allah SWT. Ini kerana setiap ciptaan Allah itu ada kelebihannya disisi Allah SWT. Siapakah kita untuk menilai baik buruk manusia hanya sekadar berpandukan akal sejengkal kita berbanding ilmu Allah SWT.

Sedangkan ketinggian seseorang manusia itu diukur dari taqwanya, bukan rupa parasnya.

Ini terbukti apabila Allah telah mendatangkan kepada kita contoh dikalangan para Sahabat Nabi SAW yang mulia. Nama mereka dilakarkan di dalam sejarah Islam sebagai insan yang soleh.

Lihat sahaja kisah sejarah kehitaman wajah Bilal Bin Rabah. Namun warna kulit yang hitam itu jualah telah memartabatkan semangat perjuangan mempertahankan akidah yang mulia. Hitam kulitnya tidak menghalang Rasulullah SAW utk melantik Bilal sebagai muazzin pada zaman Nabi SAW.

Begitu juga kisah orang kerdil pada zaman Rasulullah SAW yang dimuliakan Allah SWT kerana meniru pergerakan Nabi atas dasar cintakan Nabi.

Siapa tidak kenal dengan Abdullah ibn Ummi Maktum, si buta yang dimuliakan Allah dalam banyak kisah sepanjang hidup beliau dengan Nabi SAW.

Apakah ada lagi jejaka setampan Mus'ab bin Umair, sahabat awal yang memeluk Islam dan antara sahabat Nabi SAW yang mengorbankan ketampanan beliau di kalangan masyarakat Arab Quraisy. Beliau meninggalkan ibunya untuk berhijrah ke Habsyah kerana cintakan Nabi SAW melebihi ibunya sendiri. Yang akhirnya sejarah melakarkan jejaka kaya dan paling tampan di bumi Mekah itu meninggal dunia di dalam keadaan yang amat memilukan dengan kain kapan yang tidak mencukupi untuk menutupi dirinya. Jika ditutup kepalanya, ternampak kakinya. Itulah harta yang mampu ia wariskan.

Begitulah juga dalam isu lagu 'Halimah Jongang' ini. Siapakah yang lebih mengetahui baik buruknya jongang itu. Sedangkan ianya ciptaan Allah SWT.

Cuba bayangkan sekiranya secara kebetulan memang ada wanita yang bernama Halimah di Malaysia dalam masa yang sama dia juga bergigi jongang?...Bukankah lagu itu benar-benar mengaibkannya.

Ataupun ada dikalangan rakyat Malaysia disini, yang mempunyai gigi jongang walaupun bukan namanya Halimah, sudah tentulah pakar-pakar mengutuk dan mengejek mampu menggubah lirik kepada nama yang sesuai tanpa meninggalkan rentak lagu asal tersebut. Ini mungkin kita akan menganggap sebagai satu benda yang remeh. Sebab ianya tidak kena pada mata kepala kita sendiri. Cuba bayangkan yang jongan itu adalah anak kandung kita???

Marilah kita sama-sama merenungkan peringatan Allah SWT ini :
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandungi ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangka buruk (kecurigaan) , kerana sebagian dari sangka buruk itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.”

[Surah Al Hujuraat:11- 12]

Mungkin penulisan ini tidak didengari oleh penerbit rancangan Halimah Jongang....

Mungkin penulisan ini hanya cebisan dari isu2 besar dalam negara....

Adakah isu ini mampu berada di muka hadapan surat khabar tempatan?

Jawapannya mudah sahaja....

Tukarkan nama 'Halimah' dengan nama Rosmah, mashitah , Rafidah, Shahrizat dan ramai lagi...

InsyaAllah akan keluarlah Fatwa Hukum Mengejek Pemimpin....

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive