Rihat Minda


Tuesday 8 September 2009

08 september 2009

Toleransi beragama : Kelantan model terbaik.

Apabila tercetusnya isu mengenai perarakan kepala lembu oleh sekumpulan orang Melayu dari kalangan UMNO di Shah Alam yang dikaitkan dengan protes pepindahan kuil hindu dari seksyen 19 ke seksyen 23, akhirnya membawa kepada majlis dailog yang tidak bertamadun sehingga menyebabkan kerajaan Selangor menagguhkan sementara perpindahan ketapak yang dicadangkan lebih awal. Hari ini cadangan baru dikemukan oleh Kerajaan Selanor bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Bagi saya masalah ini adalah sangat kecil jika dilihat kepada persoalan toleransi agama yang saya kira telah mla dipupuk dengan lebih baik sejak pakatan Rakyat bangkit dengan tsunami politik sehingga dapat bertapak di negeri Kedah, Pulau Pinang , Perak dan Selangor, disamping terus bertahan di Negeri kelantan. masalahnya onar dan api dalam sekam datang dari sekelompok melayu yang masih tidak bertamadun dan cuba merenggangkan toleransi agama yang membaik sejak Mac 2008 itu.

Menyingkap masalah di Kelantan malah kalau dilihat dari skop semua tempat di Malaysia, saya rasakan hampir tidak ada kuil atau tokong yang boleh dibina oleh penganut agama buddha, hindu dan kristian. Kerana mana ada majaoriti penganut agama tersebut yang melayakkan mereka membina kuil atau tokong atau gereja dalam keadaan negara Malaysia yang majoritinya adalah orang melayu.

Perlu diingatkan juga mereka adalah warga negara Malaysia yang mempunyai taraf yang sama dengan penduduk lain dan mempunyai hak yang sama termasuk dalam pengamalan agamanya.

Kalau adapun mungkin diberapa tempat terdapat majoriti penganut agama selain Islam sehingga mereka bebas membina rumah ibadahnya tanpa ada pertikaian.

Persoalan sekarang Islam juga tidak melarang dan mahu campur dalam urusan agama lain, Islam menganjurkan tahap toleransi beragama yang cukup tinggi seperti Firman Allah SWT :

"Bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku" (Al Kafirun :6 )

Kita tidak boleh memaksa orang lain masuk islam, menganggu rumah ibadahnya. Justeru itu cubaan menimbulkan onar di negeri Selangor adalah datang dari orang melayu yang jahil tentang Islam sekaligus membelakangi toleransi beragama yang dianjurkan oleh Islam. Selain itu kalau sudah diseliputi oleh agenda politik yang kotor menyebabkan suasana tegang yang tidak sepatutnya belaku.

Melihat kepada toleransi beragama di Kelantan, kita dapat menyaksi bagaimana "ketik Siam" atau kuil buddha dibina yang rata-ratanya berada ditengah-tengah perkampungan melayu. Kalau pembinaannya dikira pada majoriti penduduk siam atau cina sepatutnya satupun tidak boleh terbina kuil buddha di Kelantan.

Kuil Hindu yang terletak di hadapan KB Mall bersebelahan dengan kubur kristien di Kota Baharu dengan jelas menjawab bahawa toleransi beragama cukup tinggi di kelantan. bayangkan kedudukan kuil yang begitu besar boleh dibina dalam keadaan hanya sedikit sahaja penganut agama itu di Kota baharu malah di kelantan.

Selain itu bercakap tentang jualan daging babi di Kota Bharu ianya dijual secara terbuka sekaligus menggambarkan sikap toleransi itu.

Sikap toleransi ini sebenarnya membawa kepada kehidupan yang dikaitkan dengan percampuran budaya yang melahirkan orang cina kelantan yang seakan-akan berjiwa melayu. Dengan maksud mereka mudah untuk menerima Islam sebagai agama pilihannya.

Selama kita mengapi-apikan perkara ini dalam keadaan tiada siapapun yang bersetuju dengan agama orang lain tetapi jangan sampai ia berada ditahap kewarasan yang sebenar dan terkeluar dari ajaran Islam yang tidak menyuruh kita menghalang agama lain untuk diamalkan. Apa lagi janganlah menjadi masalah sehingga menimbulkan keresahn yang tidak sepatutnya.

Bagi saya, saya sangat yakin dengan kebijaksanaan dan kewibawaan kerajaan pakatan Rakyat Selngor untuk menyelesaikan isu ini dengan baik. Cuma onar dan kekecohan adalah unsur picisan yang ditimbulkan oleh sekelompok UMNO yang kecundang dan hilang kuasa di Selangor.


No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive