Rihat Minda


Wednesday 22 July 2009


Mengenali watak ahli masjid/surau (bahan usrah)

Salah satu daripada aspek penting di dalam dakwah ialah mengenali sasaran dakwah. Dengan demikian itu, kita dapat memahami mereka dan berbuat sesuatu untuk membuat pendekatan dakwah yang sesuai. Salah satu institusi yang dekat dengan dakwah ialah masjid/surau. Alangkah baiknya sekiranya kita dapat memahami orang yang berada di sekeliling kita di samping kita juga sibuk merancang program dan pendekatan yang sesuai dengan mereka.

Saya bukanlah ahli psikologi, tetapi berdasarkan kepada pemerhatian saya terhadap watak-watak ahli surau/masjid boleh disimpulkan kepada dua bahagian iaitu watak yang pasif dan watak yang aktif. Pembahagian ini ialah berdasarkan kepada orang selalu datang ke masjid/surau terdiri di kalangan mereka yang berjiwa taat, mahu menuruti perintah dan mudah diatur. Manakala orang yang jarang datang surau ialah mereka yang suka bebas dan tidak mahu dikongkong.

Pertama : Watak yang berkecenderungan menjadi pengikut yang mahu mendengar kata dan perwatakan lembut.

Ketika di sekolah atau di zaman remaja, mereka lebih suka kepada aktiviti yang tidak lasak dan lebih suka menjadi pengikut serta tidak banyak kerenah. Mereka ini merupakan pelajar yang bersidiplin, kadang kala mereka ini di gelar dengan mat skima.

Mereka kelihatan lebih dependant ? dan kurang kreatif dalam berfikir ? Mungkin memerlukan kepada kajian yang mendalam dan lebih cermat.

Kesan
1. Kurang minat untuk bergaul dengan masyarakat
2. Tidak kreatif berfikir untuk dakwah
3. Berminat hanya menjadi pendengar yang taat tetapi tidak berfikir untuk memimpin
4. Kelompok ini ramai di masjid dan surau


Kedua: Watak yang proaktif dan bebas

Mereka kelihatan lebih independent dan mereka tidak suka menjadi pengikut dan tidak mahu di kongkong. Mereka rasa lebih berupaya dan mampu membuat keputusan sendiri yang lebih matang dan rasional.

Mereka lebih suka kepada aktiviti dan sukan yang lasak dan mencabar seperti bola sepak, ragbi, takraw dan sebagainya.

Mempunyai skill PR yang baik – mereka suka berborak dan berbual di kedai kopi, padang bola dll. Mungkin memerlukan kepada kajian yang mendalam dan lebih cermat.

Kesan
1. Mereka suka bergaul dan bersosial dengan rakan-rakan dan mempunyai skill PR yang baik.
2. Mereka jarang datang surau, tetapi sekiranya watak ini dapat dibentuk mereka akan jadi ahli masjid/surau yang aktif dan proaktif
3. Mereka boleh memimpin


Pembahagian watak ini berdasarkan kepada observation awal penulis terhadap gelagat manusia yang belum lagi disokong oleh mana-mana kajian yang comprehensive. Ia boleh dikemaskinikan lagi dengan sokongan mana-mana teori psikologi yang lain untuk lebih memahami sasaran dakwah di kalangan masyarakat Islam. Justeru, cadangan dan kritikan yang membina amat diperlukan.

Read More......

Abu Jahal masa kini yang meragui kesahihan Isra' Mikraj

Sekarang ini ialah musim penganjuran ceramah isra’ mikraj. Hampir semua masjid dan surau di seluruh Malaysia menganjurkan sambutan memperingati peristiwa ini yang berlaku pada bulan Rejab menurut kebanyakan pandangan ulama.

Salah satu pengajaran utama yang boleh diambil daripada peristiwa ini ialah menerima perintah daripada agama biarpun ia nampak bertentangan dengan akal manusia.

Peristiwa ini mencabar kewarasan rasional manusia kerana mana mungkin perjalanan antara Mekah dan Palestin yang biasanya pada ketika itu mengambil masa berbulan-bulan dapat dilakukan oleh Rasulullah dalam masa satu malam sahaja. Tidakkah dakwaan ini merupakan membawa suatu dakwaan yang gila, tidak berasas dan tidak dapat diterima akal manusia yang waras. Sekiranya ada dakwaan jiran kita yang mengatakan dia pergi ke London malam tadi dan balik malam tadi juga, pastinya kita akan mengatakan dia sudah mereng, tiga suku dan sebagainya.

Terdapat ramai yang kurang yakin bahawa

1. Bila kita memberi derma, kita akan dapat balik apa yang kita berikan itu. Kalau tidak didunia, di akhirat kita akan dapat.

Lojiknya – Kalau kita bagi derma, duit kita akan habis. Sebab itu, ramai yang teragak-agak untuk memberikan derma, sedekah, wakaf dan sebagainya. Takut duit habis.

Sedangkan Islam kata, lagi derma lagi akan dapat. Hadis menyebut: Malaikat akan mendoakan “berilah kepada orang yang menderma itu ganti, dan kepada orang yang kedekut itu musnah”.

2. Puasa membawa kepada kesihatan.

Lojiknya – kalau puasa, badan akan letih dan tidak berdaya. Sebab itu, ramai yang merungut menjelang bulan puasa dan ramai juga yang malas untuk berpuasa sunat, kalau dah tahu badan ada banyak penyakit.

Tapi Rasulullah kata “Puasalah, nescaya kamu akan sihat”.

Ini dalam perkara yang telah dijelaskan hikmahnya secara jelas di dalam hadis. Itu pun manusia malas dan liat nak melaksanakannya. Terdapat banyak lagi suruhan lain yang Allah tidak mendedahkan hikmahnya kepada manusia, tetapi manusia masih kajian yang dilakukan oleh manusia membuktikan bahawa ia bermanafaat kepada manusia. Contohnya, kajian yang dilakukan oleh Jabatan Kejuruteraan Biomedikal Universiti Malaya. Kajian ini mendapati setiap gerakan solat mempunyai manfaat tersendiri yang mampu meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh. Salah seorang daripada pengkajinya ialah bukan Islam iaitu Siew Chok.

Dengan kata lain, perintah Allah itu membawa kebaikan kepada manusia. Janganlah banyak songeh.

1. Islam kata, judi itu haram. Akal kata, kalau suka sama suka apa salahnya.

2. Islam kata, arak itu haram. Akal kata, kalau ia membawa kepada kesihatan iaitu memanaskan badan, apa salahnya.

3. Islam kata, tutuplah aurat. Akal kata, kalau tutup aurat pun, hati tidak baik pun tak guna juga.

4. Islam kata, laksakan hukum Islam seperti hudud. Akal kata, kalau hukum denda dan penjara kepada pencuri dapat memberikan pengajaran kepada manusia apa salahnya.

Kalaulah manusia yang banyak songeh ini wujud pada zaman Rasulullah, mungkinkah mereka berada di posisi Abu Jahal dan Abu Lahab yang menolak kebenaran peristiwa isra’ dan mikraj. Bukan di posisi Abu Bakar yang memperakui kebenaran baginda Rasulullah.

Read More......

Dr. Marwah dibunuh sebab pakai tudung

Ikuti kisahnya di sini. Sila klik.

Seorang wanita ditikam 18 kali di kamar mahkamah di Jerman kerana bertudung!

Marwa el-Sherbani, seorang ibu yang mengandung anak kedua, ibu seorang anak kecil tiga tahun ditikam di hadapan suaminya. Tidak cukup dengan itu, suaminya yang bergelut untuk menyelamatkan muslimah itu, turut ditikam tiga kali dan kemudiannya ditembak oleh Polis!

Kisah ini bermula Ogos 2008, tatkala Marwa mengfailkan dakwaan terhadap pembunuhnya, Alex, 28, seorang penganggur Russian-German apabila lelaki tersebut menggelarnya "terrorist" kerana beliau bertudung.

Malangnya, Rabu lepas, Alex menikam wanita tidak bersalah itu 18 kali di kamar Mahkamah selepas Mahkamah mengisytiharkan mujahidah tersebut menang kes terhadap lelaki tersebut dan lelaki dikehendaki membayar 2,800 Euros sebagai denda atas penganiyaan lelaki tersebut.

Marwa, seorang warganegara Mesir 32 tahun, merupakan isteri kepada seorang ahli akademik Mesir yang ditaja ke Jerman. Suaminya, yang juga tercedera ketika kejadian dan kini berada dalam keadaan kritikal di hospital, di antara hidup atau mati.

Semoga Allah merahmati rohnya, dia seorang syahidah dek perkauman dan kebencian

Sila sign petition di sini.

Read More......

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive