Rihat Minda


Friday 8 May 2009

Golongan yang wajib mendapat kasih sayang Allah


Daripada Muaz ra daripada Rasulullah saw: Allah berfirman (hadis qudsi):

وَجَبَتْ مَحَبَّتِيْ لِلْمُتَحَابِّيْنَ فِيَّ ، وَالْمُتَجَالِسِيْنَ فِيَّ ، وَالْمُتَبَاذِلِيْنَ فِيَّ ، وَالْمُتَزَاوِرِيْنَ فِيَّ 

“ Wajib mendapat kasih sayang ku bagi orang-orang yang berkasih sayang kerana ku, orang-orang yang duduk bersama-sama kerana ku, saling hadiah menghadiah kerana ku dan orang-orang yang saling menziarahi kerana ku.”


Hr Ahmad dgn sanad yg sahih, Tabrani, Hakim dan Baihaqi di dalam kitab Syuabul Iman. 

Ada 4 ciri orang yang wajib mendapat kasih sayang Allah.

CIRI PERTAMA: BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH 

Berkasih sayang adalah dengan mencintai diri sahabatnya seperti mencintai dirinya. Nabi saw bersabda:


لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه 

“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga kasih kepada saudaranya seperti mana kasih kepada dirinya.”
 Hr Bukhari dan Muslim.

Kasih sayang mereka terhadap saudaranya sehingga mengutamakan nyawa orang lain dari nyawanya.

Ini jelas dari peristiwa yang berlaku kepada Abu Hasan an-Nuri. 
Suatu ketika khalifah telah menjatuhkan hukuman pancung terhadap 3 orang soleh. Diantaranya adalah Abu Hasan an-Nuri. Beliau telah maju ke depan supaya menjadi orang yang pertama di pancung. Khalifah berasa hairan dengan tindakannya dan bertanya apakah sebab perlakuannya itu. Abu Hasan an-Nuri menjawab:

أحببت أن أوثر إخواني بالحياة في هذه اللحظات

“Aku lebih mengutamakan saudara-saudaraku untuk hidup pada saat-saat ini lebih dari ku.” Akhirnya khalifah mengampunkan mereka dan melepaskan kesemuanya kerana kagum dengan sikap Abu Hasan an-Nuri. 

Kasih sayang orang beriman terhdap saudaranya sehingga sanggup bersusah payah demi saudaranya. Ini yang terjadi kepada Safwan bin salim.
 Suatu malam yang sgt sejuk beliau keluar dari masjid. Tiba2 beliau mendapati seorang yang telanjang. Lantas beliau menanggalkan bajunya dan memakaikan orang yang tidak berpakaian itu. Lalu safwan menggeletar kesejukan tanpa baju. Beginilah kisah orang salafus soleh dalam berkasih saying terhadap sesama muslim.

Namun perlu kita jelas bahwa sifat ithar (mengutamakan orang lain) yang dituntut adalah dalam perkara dunia. Adapun dalam amal soleh (termasuklah pasangan yang boleh membawa ke syurga) perlu kita mengutamakan diri kita. Ini kerana Allah menyuruh kita bersaing dalam perkara yang membawa kepada akhirat. Firman Allah swt:

وفي ذلك فليتافس المتنافسون

"Dan hendaklah kamu bersaing untuk mendapatkan nikmat syurga." (26 : al-Mutaffifin)

Nabi saw menggalakkan supaya ummatnya berebut mendapat amal kebaikan. Nabi saw bersabda:

لو يعلم الناس ما في النداء والصف الأول ثم لا يجدوا إلا أن يستهموا لاستهموا

"Kalau manusia tahu ganjaran azan dan saf yang pertama, kemudian mereka tidak memperolehinya melainkan dengan mengundi nescaya mereka akn mengundi."

Mengutamakan orang lain dalam ibadat adalah makruh berdasarkan kaedah:


الإيثار في القربى مكروه 

“Mendahulukan orang lain dalam ibadat adalah makruh.”
 

CIRI KEDUA: SALING DUDUK BERSAMA-SAMA KERANA ALLAH
 

Duduk bersama-sama dalam majlis diredai Allah seperti majlis ilmu, tadarus al-Quran, majlis zikir, majlis taaruf dan lain-lain. Nabi saw bersabda:


إذا مررتم برياض الجنة فارتعوا ، قالوا : وما رياض الجنة؟ قال: حلق الذكر 

“Apabila kamu lalu di taman-taman syurga hendaklah kamu singgah.” Para sahabat bertanya “Apakah taman syurga itu?” Nabi saw menjawab “Halaqah2 zikir.” 
Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi dan al-Baihaqi.

Setengah riwayat menyebut حلق العلم “Halaqah2 ilmu.” Hr Thabrani. 

Namun jika majlis itu mengandungi perkara2 yang haram seperti mengumpat yang dilarang, memaki orang beriman, cerita-cerita lagho hendaklah seseorang itu beradar dan menjauhinya. Firman Allah:

والذين هم عن اللغو معرضون 

“Dan orang-orang beriman itu yang menjauhi dari perkara-perkara yang lagho. (3: al-Mukminun)
 

Lebih baik bersendirian dari mendampingi teman yang teruk. Nabi saw bersabda:

الوحدة خير من جليس السوء 

“Berseorangan lebih baik dari mendampingi teman yang buruk.” (Hr Al-Hakim) Ini teman pergaulan, kalau teman hidup lagila kena hati2 mencarinya.

Lebih baik berseorangan dulu dari kahwin dengan pasangan yang membawa kita kepada cinta dunia dan menjauhkan dari perjuangan Islam. 

CIRI KETIGA: ORANG-ORANG YANG SALING MEMBERI HADIAH

Nabi saw bersabda:

تَهَادُوْا تَحَابُّوْا 

“Hendaklah kamu saling memberi hadiah sesama kamu pasti kamu akan berkasih sayang.” (Hr Thabrani – sanad hasan)


Nabi saw bersabda:

تهادوا فإن الهدية تذهب وحر الصدر 

“Hendaklah kamu saling memberi hadiah, sesungguhnya ia boleh menghilangkan permusuhan dan kedengkian.” (Hr Tirmizi)


Seorang syeikh (guru) telah memberikan anak muridnya sehelai baju. Apabila murid itu beredar, syeikh bertanya “adakah engkau ada sesuatu untuk kau berikan kepadaku.?” Anak murid itu menjawab “Aku ada kain sejadah ku.” Lalu dia memberi sejadah itu kepada gurunya. Syeikh itu memberitahu “Aku hendak kau beri sejadah itu bukan kerana sebagai balasan baju yang kuberi.” Maksudnya guru itu ingin termasuk dalam golongan “orang-orang yang saling memberi kerana Allah.” 

Memberi hadiah utk mengeratk ukhuwah tujuan dakwah adalah dituntut. Marilah kita menghidupkan budaya ini kerana Allah.


CIRI KEEMPAT: SALING MENZIARAHI KERANA ALLAH 

Nabi saw bersabda:


أن رجلا زار أخا له في قرية أخرى ، فأرصد الله له على مدرجته ملكا ، فلما أتى عليه ، قال : أين تريد؟ قال : أريد أخا له في هذه القرية. قال : هل لك من نعمة تربها؟ قال : لا ! غير أني أحببته في الله عز جل ، قال : فإني رسول الله إليك ، بأن الله قد أحبك كما أحببته فيه

“Sesungguhnya seorang lelaki menziarahi saudaranya di kampعng yang lain. Lalu Allah swt menugaskan satu malaikat untuk menjaganya di dalam perjalanannya. Bila malaikat itu tiba, dia bertanya: Kamu hendak kemana? Lelaki itu menjawab : Aku hendak berjumpa saudaraku di kampعng ini. Malaikat bertanya lagi : Adakah engkau menziarahinya kerana ada nikmat keduniaan yang engkau kehendaki? Lelaki itu menjawab: Tidak sama sekali, aku hanya mencintainya kerana Allah. Malaikat berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, sesungguhnya Allah cinta kepada mu seperti mana engkau cintakannya kerana Allah.” 

Hadis riwayat Muslim


Jadi, kita kena periksa hati kita sebelum hendak menziarahi saudara2 kita. Pastikan tujuan dan niatnya kerana Allah semata2.

Nabi saw bersabda:

زر غبا تزداد حبا 

“Ziarahlah sesekali, pasti akan menambah kasih sayang.” (Hr Bazzar, Hakim dan Thabrani – sanad sahih)


Oleh marilah kita sama2 meluangkan sedikit masa untuk menziarahi saudara seislam kita kerana Allah. 

KESIMPULAN: Orang-orang yang dikasهhi Allah adalah orang-orang yang mempunyai hubungun kuat dan utuh dengan sesama muslim. Mereka berkasih sayang, saling menziarahi, memberi hadiah dan duduk bersama-sama semata-mata kerana Allah. Bukannya kerana habuan dunia, bukan kerana makanan, bukan kerana pangkat dan jawatan, bukan kerana ia terkenal dan niat-niat yang lain selain daripada kerana Allah. Ia berukhuwah semata-mata kerana ke agungan Allah yang menyuruhnya berukhuwah. Allah swt berfirman dlm hadis Qudsi:


الْمُتَحَابَّوْنَ فِيْ جَلَالِيْ لَهُمْ مَنَابِرُ مِنْ نُوْرٍ ، يُغْبِطُهُمْ الْأَنْبِيَاءُ وَالشُّهَدَاءُ 

“Orang-orang yang saling berkasih-sayang kerana keagunganku mereka mendapat minbar daripada cahaya yang mana para Nabi dan syuhada rasa cemburu dengan mereka."

Hadis riwayat Tirmizi - sanad sahih.

Rujukan: Mushaf, ar-Raudah al-Bahiyyah oleh Mula Ali al-Qari, Tuhfatul Ahwazi oleh Mubarak furi dan kasyul khufa oleh 'ajluni.

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Map

Blog Archive